Tillbaka till alla evenemang

När husen är byggda – hur bygger vi det goda livet mellan husen?

  • Stadsutvecklingsdagarna365 4 Klockgränd Visby, Gotlands län, 621 57 Sweden (se karta)

Kommuner som växer snabbt behöver arbeta med de nya platsernas innehåll. Kan varumärkesbyggande vara ett sätt att skapa identitet och attraktivitet i nya stadsdelar?

Haninge är en av Sveriges snabbast växande kommuner. För att leva upp till mottot ”Det goda livet i Haninge” samverkar kommunen, fastighetsägare och andra aktörer i platsutvecklingsarbeten i de olika utvecklingsområdena. På detta seminarium diskuteras frågan om vad kommunalt utvecklingsarbete och näringslivets varumärkesbyggande kan lära av varandra när det gäller platsutveckling. Kan kommunen bygga stad genom att bygga varumärke? Och kan kommunen bygga varumärke och stad tillsammans med andra aktörer i syfte att ge nya stadsdelar en egen identitet och att skapa attraktivitet? Behovet av gemensam målbild är central. Och vilken roll spelar visionsarbetet i processen? Hur kan visionen utformas för att skapa bästa möjliga resultat för platsen och för kommuninvånarna?

Arrangör: Haninge kommun


Medverkande:

Linda Peltonen, chef – kultur- och fritidsförvaltningen, Haninge kommun
Oskar Pihl, affärschef, Svefa AB
Ingrid Thylin, förvaltningschef – kultur och fritid, Skellefteå kommun
Michael Persson Gripkow, f.d. ansvarig för Varumärket Sverige

Moderator: Anna Berglund, direktör – Omvärld och utveckling, Haninge kommun

Föregående
Föregående
4 juli

Kan en ny styrmodell stärka mötet mellan kommun och marknad?

Nästa
Nästa
5 juli

Så kan kommersiell fastighetsutveckling bidra till att lösa kommunala behov