Kommuner som växer snabbt behöver arbeta med de nya platsernas innehåll. Kan varumärkesbyggande vara ett sätt att skapa identitet och attraktivitet i nya stadsdelar?
Haninge är en av Sveriges snabbast växande kommuner. För att leva upp till mottot ”Det goda livet i Haninge” samverkar kommunen, fastighetsägare och andra aktörer i platsutvecklingsarbeten i de olika utvecklingsområdena. På detta seminarium diskuteras frågan om vad kommunalt utvecklingsarbete och näringslivets varumärkesbyggande kan lära av varandra när det gäller platsutveckling. Kan kommunen bygga stad genom att bygga varumärke? Och kan kommunen bygga varumärke och stad tillsammans med andra aktörer i syfte att ge nya stadsdelar en egen identitet och att skapa attraktivitet? Behovet av gemensam målbild är central. Och vilken roll spelar visionsarbetet i processen? Hur kan visionen utformas för att skapa bästa möjliga resultat för platsen och för kommuninvånarna?
Arrangör: Haninge kommun
Medverkande:
Linda Peltonen, chef – kultur- och fritidsförvaltningen, Haninge kommun
Oskar Pihl, affärschef, Svefa AB
Ingrid Thylin, förvaltningschef – kultur och fritid, Skellefteå kommun
Michael Persson Gripkow, f.d. ansvarig för Varumärket Sverige
Moderator: Anna Berglund, direktör – Omvärld och utveckling, Haninge kommun
Tillbaka till alla evenemang